چه مواد غذایی را به فرزندتان بدهید تا قدش بلندتر بشود

به این مطلب امتیاز دهید.

 چند روز قبل از یکی از دوستانم پیامکی دریافت کردم بدین مضمون: چی بدم به غزال که قدش بلند بشه!!!  خب از اونجایی که این سوال خیلی از  افراد است بطور خلاصه و کوتاه سعی کردم  مطالب مفیدی را تهیه کنم:
عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده میزان قد هستند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهمتری را ایفا می‌کند. رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد.در طول این مدت از طریق رژیم‌های غذایی مناسب و تمرینات خاص ی می‌توان میزان رشد را افزایش داد. در پسرها بیشترین میزان افزایش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از۱۱ تا ۱۸ سالگی است.تمرینات ورزشی مخصوص افزایش قد باید صبح زود انجام شود. این تمرینات شامل حرکات کششی، یوگا، آویزان شدن از بارفیکس، شنا و… است.
یوگا یوگا یکی‌ از ورزش‌هایی است که علاوه بر اینکه سلامت فرد را تقویت می‌کند به رشد قد در او کمک می‌کند (در شرایطی که فرد در مرحله رشد باشد) از طریق تمرینات یوگا ستون فقرات کشش پیدا می‌کند و در نتیجه ماهیچه‌های ستون فقرات تقویت می‌شود. این حرکات باعث می‌شود مایع میان دیسک‌های ستون فقرات افزایش پیدا کند.
حرکات کششی یکی‌ از مؤثرترین تمرینات برای افزایش قد حرکات کششی است که هر کس بدون نیاز به لوازم ورزشی می‌تواند آنها را انجام دهد. به کمک این حرکات ماهیچه‌ها تقویت می‌شوند، غضروف ستون فقرات ضخیم‌تر شده و در نهایت باعث افزایش قد می‌شود.
بارفیکس فرد بایست روزانه چند مرتبه و هر بار ۱۰تا ۲۰ ثانیه از بارفیکس آویزان شود. جاذبه زمین باعث به هم فشرده شدن ستون فقرات می‌شود و بافت‌های اطراف آن را نازک‌تر می‌کند و در نتیجه قد کوتاه‌تر می‌شود. آویزان شدن از بارفیکس برعکس جاذبه زمین عمل می‌کند و باعث افزایش قد می‌شود.
شنا از میان انواع شنا، شنای قورباغه بیشتر از بقیه به کشش ستون فقرات کمک می‌کند. از طرفی‌ نیز شناور بودن در آب اثر جاذبه زمین را خنثی کرده و از این رو در افزایش قد مؤثر است.
تغذیه در کنار ورزش، تغذیه مناسب نیز در رشد قد مؤثر است. یک رژیم غذایی مناسب باید هر ۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، حبوبات، چربی‌ها و غلات) را شامل شود. تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین تأثیر را در افزایش قد دارند.
ویتامین ها ویتامین آ . مواد غذایی نظیر هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی و… سرشار از ویتامین آ است. ویتامین د
 نیز به رشد افراد کمک زیادی می‌کند، از این رو مصرف این ویتامین برای ضروری است. کمبود ویتامین دی در کودکان میزان رشد را پائین می آورد.
ریزمغذی روی به رشد، سلول سازی و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کند. کمبود روی مشکلاتی نظیر مشکلات گوارشی را به دنبال دارد. این ماده در شیر، تخم مرغ، سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی موجود است. نوجوانانی که در سنین رشد هستند و افزایش قد خوبی ندارند می توانند با مصرف مکمل ویتامینها و املاح ، طبق دستور و مصرف هفتگی آهن ، رشد قدی شان را بهبود بخشند. پس توصیه می شد کسانی که می خواهند قد بلند تری داشته باشند هفته ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی میل کنند وهر روز چند عدد ، بادام ، بادام زمینی وگردو بخورند .
یک نکته بسیارمهم در افزایش قد ، انجام فعالیت های ورزشی است . هر چه ما بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد بود و این مساله به رشد قدی کمک خواهد کرد. ورزشهایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس برای کمک به  افزایش قد بسیار مفید اند.
با انجام حرکات کششی میتوان تا ۳ اینچ(۷.۵ سانتیمتر) قد بلندتر شد. در حالی که هدف اصلی عمده حرکات بر ستون فقرات معطوف است، محققین بر این باورند که با ترکیبی ازحرکات سبک یوگا و انجام چنین حرکاتی ، ماهیچه ها هماهنگی یافته ، تقویت شده، رشد و توسعه می یابند.
فاکتور های جانبی مهم در رشد و افزایش قد
از جمله مهم ترین فاکتورهای جانبی تاثیر گذار بر افزایش قد افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- خوابیدن
خوابیدن از جمله اصلی ترین مولفه های محرکه رشد و افزایش قد در انسان به شمار می آید. اگر چنانچه پیش از دوران بلوغ برنا مه و خواب فرد منظم بوده وفرد ازبرنامه منسجمی جهت استراحت به موقع و کامل شبانه بر خوردار باشد. در این صورت ستون فقرات فرد دراز تر شده و قد فرد افزایش می یابد.
۲- حالت عمومی بدن(طرز نشیتن و ایستادن)
برخورداری از حالت مناسب قرار گرفتن بدن به هنگام نشستن و ایستادن فواید جسمانی و فیزیولوژیکی متعددی برای فرد به همراه دارد که از جمله مهم ترین این فواید می توان به سلامت بخش پشتی بدن(کمر) و افزایش درازی ستون فقرات و در نتیجه افزایش قد فرد اشاره نمود.
 افزایش قد در بزرگسالان
قد متوسط برای پسران شامل میانگین قد پدر و مادر به علاوه ۵/۶ و برای دختران میانگین قد پدر و مادر منهای ۵/۶ است. و پس از بلوغ به طور معمول افزایش رشد قدی در حدود ۶ تا ۷ سانتی متر خواهد بود. انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم،‌ روی و منیزیم همگی عوامل تعیین کننده بر میزان قد است. سبزی‌ها و میوه‌ها، ‌انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص پیش‌سازهای ویتامین A را در رژیم غذایی تامین می‌کنند. کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب کودکان می‌شود. منابع سرشار از ویتامین A عبارت اند از اسفناج، زردآلو، طالبی و… دریافت کافی کلسیم به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حایز اهمیت است. بنابراین تغذیه با شیر،‌ ماست، پنیر و انواع کلم را باید به نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه کرد. همینطور استفاده از نور خورشید و دریافت ویتامین D از منابع غذایی مانند تخم مرغ،‌ خامه،‌ شیر و کره مدنظر قرار گیرد. باید توجه داشت که برای داشتن وضعیت مناسب هورمونی یکی از عوامل مهم مناسب است زیرا وزن اضافی، بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدی را محدود خواهد کرد. برای رسیدن به قد مطلوب، باید وزن کودکان را در محدوده طبیعی حفظ کرد. از طرفی ترشح هورمون رشد که تاثیر مهمی در رشد مطلوب دارد، کاملا تحت تاثیر تغذیه فرد است و با مصرف زیاد مواد قندی و گلوکز کاهش و با مصرف غذای غنی از پروتئین افزایش می‌یابد. در انتها لازم است متذکر تغذیه صحیح، خواب مناسب، فعالیت فیزیکی، و حفظ وزن مناسب در محدوده طبیعی در رسیدن به حداکثر رشد قدی بسیار موثر است.
مصرف روزانه غذاهای زیر را توصیه میکنم: روزانه یک عدد تخم مرغ
عسل – خرما – بادام – گردو – فندوق – پسته – کشک  -شیر گاو  -ماست_ روغن زیتون – روغن کنجد – روغن حیوانی_تخمه کدو_قره قروت_شیره خرما_کلم_پنیر_اسفناج_زردالو_طالبی هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی _ماهی و میگو_بادام زمینی
چند روز قبل از یکی از دوستانم پیامکی دریافت کردم بدین مضمون: چی بدم به غزال که قدش بلند بشه!!!  خب از اونجایی که این سوال خیلی از  افراد است بطور خلاصه و کوتاه سعی کردم  مطالب مفیدی را تهیه کنم:
یوگا
حرکات کششی
بارفیکس
شنا
تغذیه
هفته ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی میل کنند وهر روز چند عدد ، بادام ، بادام زمینی وگردو بخورند .
مصرف روزانه غذاهای زیر را توصیه میکنم: روزانه یک عدد تخم مرغ
عسل – خرما – بادام – گردو – فندوق – پسته – کشک  -شیر گاو  -ماست_ روغن زیتون – روغن کنجد – روغن حیوانی_تخمه کدو_قره قروت_شیره خرما_کلم_پنیر_اسفناج_زردالو_طالبی هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی _ماهی و میگو_بادام زمینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا