چالش حوزه سلامت؛ شیوع همزمان چند ویروس و باکتری در کشور

به این مطلب امتیاز دهید.

دکتر نوید شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص شیوع ویروس آنفلوانزا و کرونا گفت: امسال با چالش بزرگی در مواجه شده‌ایم.
شیوع همزمان چندین ویروس تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و نیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، وضعیت را برای کادر بسیار دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص دقیق عامل ایجادکننده بیماری در این شرایط چالش‌برانگیز شده است افزود: علائم اولیه اکثر این بیماری‌ها شبیه به هم بوده و برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایش‌های تکمیلی است که این آزمایش‌ها نیازمند زمان طولانی بوده و لزوماً دقیق نیز نخواهند بود به همین دلیل این مساله منجر به اتلاف زمان و هزینه شده است.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه تاکید کرد: از سوی دیگر، درمان نیز با مشکلاتی روبرو شده است.
مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها منجر به عدم تأثیر داروهای رایج شده و انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب را دشوار کرده است.
همچنین داروهای ضدویروسی محدود و کم اثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای بهبود این وضعیت نیاز است به کارگیری آزمایش‌های تشخیصی بهینه شود و پزشکان در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، ملاحظات مقاومت را مدنظر قرار دهند.
همچنین توسعه داروهای ضدویروسی جدید و ترغیب بیماران به واکسیناسیون، گام‌های مؤثری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم با همکاری و تلاش مشترک بتوانیم این چالش سخت را پشت سر بگذاریم، گفت: ‬ در بیماران حساس و دارای نقص ایمنی، این شرایط تشخیص و درمان حتی سخت‌تر هم خواهد بود.
بنابراین بهترین راه برای و بهبود این وضعیت، اقدامات مانند تشویق مردم به رعایت فردی مانند شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک در اماکن و حفظ فاصله اجتماعی، افزایش در دسترس بودن واکسن‌های رایگان آنفلوآنزا و کرونا برای گروه‌های آسیب‌پذیر، آموزش پزشکان در زمینه تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس الگوهای مقاومت میکروبی منطقه‌ای،
تقویت سیستم‌های نظارتی به منظور شناسایی سریع کانون‌های شیوع و اقدام به موقع، تخصیص بودجه کافی برای تحقیق و توسعه داروها و واکسن‌های جدید ضد ویروسی و ضد میکروبی و
افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و تجهیز آن‌ها به تکنولوژی‌های نوین است.

شفیق اظهار داشت: با اتخاذ این اقدامات، امیدواریم بتوانیم شیوع امسال را مهار کرده و برای مواجهه با چالش‌های آتی آماده‌تر باشیم.

استاد شهید بهشتی به علائم رایج عفونت‌های تنفسی فصلی اخیر اشاره کرد و گفت: سرفه و خلط، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، تب و لرز، درد عضلانی و بدن درد، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید، از دست دادن اشتها و حس بویایی است و در موارد شدیدتر ممکن است علائمی مانند تنگی نفس، سیانوز (کبودی لب‌ها و ناخن‌ها)، خلط خونی‌رنگ یا تب بالای ۳۹ درجه ظاهر شود.

وی افزود: اگر علائم بیش از ۵-۷ روز طول بکشد یا وخیم‌تر شود، باید به پزشک مراجعه کرد.
همچنین افراد مسن، بیماران خاص و زیر ۲ سال باید سریع‌تر مورد معاینه قرار گیرند و برای تشخیص دقیق عامل بیماری، ممکن است نیاز به آزمایش خلط یا خون باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا