سرطانسلامت خانواده

ضرورت معاینات دوره‌ای زنان برای پیشگیری از سرطان پستان

به این مطلب امتیاز دهید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌های زنان در سراسر جهان است به طوری که از هر ۸ زن، یک نفر به این سرطان دچار می‌شود.

با وجود اینکه این سرطان در ۹۸ درصد مواقع زنان را درگیر می‌کند، اما آقایان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

پژوهشکده سلامت خانواده اعلام کرده است که شانس موفقیت آمیز سرطان پستان در صورت تشخیص زودهنگام در بانوان و آقایان افزایش می‌یابد.

معصومه معصومی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کارگاهی که به مناسبت هفته آگاهی از سرطان پستان در شرکت‌های پیشرو برگزار شد، عنوان کرد: احتمال تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه، در زنانی که به طور منظم برای انجام معاینات به پزشک مراجعه می‌کنند، بسیار بیشتر است.

عضو مرکز تحقیقات باروری ولیعصر (عج) اظهار کرد: با خودآزمایی مرتب و ماهیانه پستان می‌توان در صورت مشاهده هرگونه تغییر در شکل ظاهری آنها فوراً به پزشک مراجعه کرد.
اما باید توجه داشت که خودآزمایی به تنهایی کافی نیست.
توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از ۴۰ سالگی سالانه برای انجام معاینه پستان به پزشک مراجعه کرده و بر اساس نظر پزشک هر یک سال یا هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

اما خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۰ سال نیز باید هر سال به جراح یا متخصص زنان مراجعه کنند و در صورت دسترسی نداشتن به پزشک متخصص به پزشک عمومی یا مامای آموزش دیده یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه نمایند.

نشانه‌های خطرناکی که باید همواره به آنها توجه کرد شامل تورم یک طرف بازو، تورم بخشی از پستان، فرورفتگی یا نوک پستان، غیرقرینگی جدید در پستان، بزرگی غده‌های لنفاوی زیر بغل، تغییر رنگ پوست و نوک پستان، پوسته پوسته شدن نوک پستان، وجود و لمس توده در پستان و زیر بغل، ترشحات خونی و یا آبکی بی رنگ از نوک پستان می‌شود.

لعبت گرانپایه متخصص جراح عمومی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در رابطه با اهمیت معاینات دوره‌ای و توجه به نشانه‌های سرطان پستان گفت: از هر پنج توده‌ای که در پستان پیدا می‌شود، یک مورد از آن بدخیم یا سرطانی است.
توده‌های سرطانی بدون درد بوده و موذیانه رشد می‌کنند، به همین دلیل باید معاینات خودآزمایی ماهانه و مراجعه به پزشک به صورت سالانه حتماً انجام شود.

این جراحی عمومی تاکید کرد: توده‌ها اگر کوچک باشد حتی ممکن است قابل لمس نباشند و فقط در غربالگری تخصصی می‌توان آنها را تشخیص داد.

امسال پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران با یاری مای‌لیدی اقدام به اجرای وسیع برنامه‌های آگاهی‌سازی از سرطان پستان کرده است.
کمپین ما یک رنگیم امکانی را فراهم کرده که همه افراد میزان دانش خود را در مورد سرطان پستان بسنجند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا