چاقی شکمی در مردان

به این مطلب امتیاز دهید.

 
قدیمها معتقد بودند که اندازه شکم اقایون ارتباط مستقیمی با میزان  دارایی و وضع مالی انها دارد.البته این نظر کم کم در حال تغییر می باشد و هر  مردی که تمکن مالی بهتری دارد سعی می کند که اندام مناسبتر و ورزیده تری داشته باشد.
 
 
از نظر فرهنگی ما ایرانیان با کمال تاسف مردمان کاری نیستیم و عادت به ورزش کردن نداریم ، از این رو مشکل شلی و افتادگی ماهیچه ها تقریباً از شایعترین مشکلاتی است که در چاقی موضعی شکم بخصوص در اقایان قابل مشاهده است. چاقی شکم  در آقایون بعد از ازدواج بیشتر در کشورهای آسیایی و به خصوص در ایران دیده می‌شود، اما می‌توان با رعایت برخی نکات ‌ای، از این اتفاق جلوگیری کرد، چرا که تغییر الگوی تغذیه‌ای پس از ازدواج، مهم‌ترین دلیل بزرگ‌شدن شکم آقایان است.
 
اغلب مردان ایرانی پس از ازدواج تلاش می‌کنند درآمد بیشتری کسب کنند و زمان بیشتری را در محل کار بگذرانند که همین موضوع موجب می‌شود زمان کمتری را به ورزش اختصاص دهند و در نتیجه معمولا به طور ناخواسته دچار اضافه‌ می‌شوند.فشارهای مالی دوران متاهلی، ‌های پس از شروع زندگی مشترک و حتی عوامل ژنتیکی و وراثتی نیز  در افزایش دور شکم اقایان بی تاثیر نیست..
 
شکم انسان از عضلاتی قوی پوشیده شده که نگهدارنده امعاء و احشاء است . ورزش
نکردن مرتب و روزانه ، انجام فعالیت های نشسته و مصرف کالری بیش از نیاز ، موجب
تجمع چربی در منطقه شکم می شود ؛ دراین صورت عضلات شکم ، سفتی و حالت اولیه خود را
از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخیره ای شکم به حالت تیوپ مانند در بالا و پایین ناف دیده میشود.
 .
بافت چربی ، برای بدن یک انبار است و بدن مازاد نیاز خود را در
آن ذخیره کرده ، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند . پس باید کاری کرد که بدن
نیازمند انرژی بافت چربی شود
.
دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به
این مقصود است. البته اکنون با روش های دیگری مثل جراحی نیز، این چربی ها را بر می
دارند. ولی اگر بتوانیم با ورزش، که سلامت بدن را به دنبال دارد، آن را از
بین ببریم، مسلما به جراحی نیازی نخواهد بود
.
 
اگر دور شکم یک اقا بالای ۱۱۰ سانتی متر و یا نسبت کمر از روی ناف به دور باسن بالای عدد یک باشد زنگ خطر زده  برای آقا زده شده است…
 
 
 
رعایت نکات ذیل می تواند در کم شدن اندازه دور شکم  موثر باشد:
 
 
 
۱-    نحوه تغذیه صحیح یعنی تقسیم کردن وعده های غذایی به ۶ وعده (۳ وعده غذایی اصلی و ۳ یعنی ۱۰ صبح،۵-۶ بعد از ظهر و ۲ ساعت بعد از صرف شام) اولین عاملی است که میتواند در جلوگیری از چاقی بخصوص چاقی شکمی موثر باشد.
۲-    حذف وعده های غذایی  حذف هر کدام از وعده های غذایی مخصوصا صبحانه و شام در ایجاد چاقی شکمی موثر است.توجه داشته باشید حذف وعده صبحانه و به دنبال آن دیر ناهار خوردن باعث میشود اولا با ولع بیشتری غذا میل شود و ثانیا بدن انسان به علت کمبود مواد غذایی و احساس پدید آمدن قحطی دنباله دار تمام وعده غذایی مصرف شده را به شکل چربی در باسن،شکم،ران و پهلوها ذخیره کند . در این ذخیره چربی چون عامل ارث و ژنتیک هم دخالت داردممکن است چربی بیشتر در قسمت بالا تنه یا پایین تنه ذخیره شود.
 
۳-    جانشین کردن میوه ها به جای وعده شام  بخصوص میوه های شیرین( مثل انگور-انبه-آناناس-انجیر-انواع کمپوت-زرد آلو-نارنگی های شیرین- خربزه-طالبی-گلابی-خرمالو و آبمیوه های آماده) …..به علت تخلیه سریع میوه  از معده  فرد زودتر احساس گرسنگی می کند، ثانیا قند موجود در این میوه های باعث ایجاد چاقی های شکمی در فرد می شود.
 
 
 
۴-    عدم نوشیدن مایعات از قبیل دوغ،آب و نوشابه های گازدار همراه با وعده های غذایی. نباید همراه لقمه های غذا مایعات نوشیده شود.می توانید لقمه های غذای خشک و فاقد آب خورشت را همراه با یک قاشق ماست کم چرب میل کنید. بعضی از بیماران مبتلا به چاقی شکمی مخصوصا آقابان اظهار می دارند که تا ۱ لیتر آب وسط لقمه های غذا می نوشند و می بینیم که چاقی شکمی در این گونه افراد به مراتب بیشتر است.
۵-.مصرف شام مخصوصا در ساعات پایانی شب تماما باعث تبدیل غذا به چربی بخصوص در ناحیه شکم می شود.اگر وعده غذایی اصلی ناهار باشد بعد از صرف غذا کمک زیادی به سوخت و ساز مواد غذایی در بدن می کند.در حالی که مصرف همین مقدار برنج در وعده شام یکی از دلایل چاقی شکمی در آقایان بوده و توصیه اکید می شود که برنج فقط در وعده ناهار صرف شود. بهتر است شام بصورت حاضری یعنی نان به همراه و خیار و گوجه فرنگی،ماست و خیار،ماست و اسفناج پخته و یا نان و پنیر و سبزی خوردن صرف شود. از دید متخصص تغذیه نان  با املت، تخم مرغ، کوکو و کتلت یا انواع خورشت ، غذای حاضری نیست.
 
    فاصله صرف شام تا خواب حداقل ۳ ساعت باید باشد. افرادی که به هر دلیل کاری جهت صرف شام دیر به منزل می آیند بایستی از غذاهای سبک همراه با نان استفاده کنند. از مصرف برنج ، خورشت ، آب خورشت و ته دیگ چرب و نیز انواع آش و سوپ در وعده شام خودداری کرده یکساعت بعد از صرف شام می توانید ۱ عدد میوه طبق دستور متخصص تغذیه میل کنید.
   
 
۶- ورزشهای مخصوص برای چربی های شکمی در صورتی که پزشک منع نکرده باشد و یا باعث مشکل پزشکی در ناحیه کمر نشود، بهترین روش دراز و نشست به همراه صحیح می باشد.استفاده از وسایل کمکی غیر استاندارد دراز و نشست مورد تایید نبوده و دراز و نشست غیر صحیح ممکن است باعث بروز عوراضی در مهره های پشت و گردن شود.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا