مواد غذایی ایده ال برای دیابتی ها

به این مطلب امتیاز دهید.

انجمن امریکا علاوه بر کلم پیچ، تخم کدو، چغندر، ساردین و کلم بروکسل را به عنوان برترین غذاها برای افراد دیابتی معرفی کرده است. به عنوان مثال مطالعات نشان داده است که چغندر در آسیب وارده به اعصاب در افراد دیابتی کمک کننده است.افراد دیابتی باید غذاهای مغذی که شاخص قند خون پایینی دارند را بشناسند و از آن ها در کنترل قند خون خود استفاده کنند.
سبزیجات غیر نشاسته ای
سبزیجات غیر نشاسته ای (انواعی که باعث افزایش شدید در قند خون نمی شوند) انواع مختلفی از سبزیجات از جمله کنگر فرنگی و مارچوبه تا بروکلی و چغندر را شامل می شود. این گروه از سبزیجات اشتهای شما را کنترل می کند و ویتامین ها، مواد معدنی ، فیبر و فیتوکمیکال ها دریافتی شما را افزایش می دهد. این سبزیجات مقدار کمی کالری و کربوهیدرات دارند که این موضوع آن ها را در دسته ای از مواد قرار می دهد که افراد دیابتی می توانند بدون محدودیت از آن ها لذت ببرند.
در واقع انجمن دیابت امریکا بسیاری از سبزیجات غیر نشاسته ای را به عنوان غذاهایی با شاخص قند خون(GI) پایین و رتبه بندی ۵۵ و یا کمتر طبقه بندی کرده است. علاوه بر این مطالعه دانشگاه نیوکاسل نشان داد که کم کالری که شامل سبزیجات غیر نشاسته ای و نوشیدنی های ی است در پسرفت دیابت نوع ۲ بسیار موفق عمل می کند.
شیر و ماست بدون چربی
ویتامین D برای بسیار مهم است. یکی از نقش های آن کمک به حفظ سلامت استخوان ها می باشد، با این حال بسیاری از ما به اندازه ای که نیاز است از این ویتامین مصرف نمی کنیم. لبنیات بدون چربی شامل شیر و ماست غنی شده از ویتامین D هستند و به راحتی نیاز روزانه شما به این ماده مغذی را تامین می کنند. محصولات لبنی به علت داشتن شاخص قند خون پایین برای افراد دیابتی انتخاب عاقلانه ای هستند.
بر طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، شاخص قند خون شیر کم چرب ۳۲ است در حالی که شاخص قند خون ماست کم چرب ای به طور متوسط ۳۳ است. مطالعه ای که در آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده است نشان داد که مصرف لبنیات با کاهش ۹ درصدی در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود. این مطالعه تاکید می کند که مصرف لبنیات به ویژه در کاهش خطر ابتلا به دیابت در مردان موثر است.
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که یک ماده قدرتمند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان(به ویژه سرطان پروستات)، بیماری های قلبی، تباهی لکه زرد(بیماری که باعث کاهش دید چشم می شود) می باشد. از این ماده می توانید به صورت خام و یا پخته شده استفاده کنید و این ماده در هر دو حالت مغذی است.
انجمن دیابت امریکا گوجه فرنگی را به عنوان یکی از میوه های غیر نشاسته ای طبقه بندی کرده است که افراد دیابتی می توانند برای کنترل اشتهای خود به مقدار بیشتری مصرف کنند. مانند سایر میوه های غیر نشاسته ای، رتبه بندی گوجه از نظر شاخص قند خون ۵۵ و یا کمتر است. مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم غذایی و به چاپ رسیده است نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ گرم گوجه فرنگی خام به کاهش فشار خون کمک می کند؛ محققین نتیجه گیری کرده اند که مصرف گوجه فرنگی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی که مرتبط با دیابت نوع ۲ هستند نقش داشته باشد.
زغال اخته و سایر انواع توت
از نظر محافظت از بینایی با ویتامین C گرفته تا فیبرهای حجیم و سیر کننده، زغال اخته یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. این نوع از توت در بین میوه ها بالاترین سطح آنتی اکسیدان را دارد و در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان موثر است. همچنین زغال اخته خواص ضد التهابی هم دارد. سایر توت های مفید شامل توت فرنگی، تمشک و توت سیاه می باشند.
افراد دیابتی می توانند از مزایای ویژه توت ها بهره ببرند. بر طبق مطالعه دانشگاه ویسکانسین، برخلاف سایر میوه ها مانند آناناس و کشمش، توت ها شاخص قند خون پایینی دارند.
پرتقال و سایر مرکبات
پالپ موجود در پرتقال و گریپ فروت منبع مناسبی از فیبر است. به جای مصرف آبمیوه، میوه را به صورت کامل بخورید تا از مزایای آن از ویتامین C گرفته تا فیبر ، به طور کامل بهره ببرید. برطبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، شاخص قند خون یک پرتقال متوسط ۴۰ است. شاخص قند خون سایر مرکبات مانند گریپ فروت حتی پایین تر است: شاخص قند خون یک گریپ فروت ۱۲۰ گرمی ۲۵ است.
با این حال مطمئن باشید که به جای نوشیدن آبمیوه، میوه را مصرف کنید. بر طبق مطالعه ای که در نشریه مراقبت از دیابت منتشر شده است، در حالی که مصرف میوه هایی مانند پرتقال خطر ابتلا به دیابت را در زنان کاهش می دهند، نوشیدن آبمیوه خطر ابتلا به دیابت را در آنان افزایش می دهد.
قزل آلای وحشی و سایر ماهی های حاوی امگا ۳
قزل آلای وحشی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که اگر به طور منظم مصرف شود خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین این ماده غذایی سرشار از ویتامین D و سلنیوم است که برای ، مو،ناخن و استخوان سالم ضرورری است. اگر قزل آلا دوست ندارید از ماهی های مغذی مشابه مانند شاه ماهی، ساردین و ماهی خال مخالی استفاده کنید.
شاخص قند خون فقط در مورد غذاهایی به کار می رود که حاوی کربوهیدرات هستند، بنابراین برای ماهی ها این شاخص تعریف نشده است. شواهد علمی در مورد مصرف مکمل های روغن ماهی برای افراد دیابتی ضد و نقیض است. در مورد مصرف ماهی و یا مکمل مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
گردو، بذر کتان و سایر مغزها و دانه ها
گردو و بذر کتان حاوی منیزیم، فیبر و امگا ۳ هستند. گردو همچنین حاوی اسید آلفا لینولنیک است که یک ماده ضروری برای تقویت سلامت قلب و می باشد. علاوه بر این گردو حاوی ویتامین E، اسید فولیک، روی و پروتئین است. بسیاری از مغزهای دیگر هم منبع خوبی برای چربی های سالم هستند و مانع از احساس گرسنگی می شوند، اما این دو نوع مغز از انواع دیگر قدرتمندتر هستند.
مغزها اغلب شاخص قند خون پایینی دارند. به طور مثال شاخص بادام هندی ۲۷ و بادام زمینی ۷ است. علاوه بر این بسیاری از مطالعات نشان داده است که خوردن آجیل به صورت منظم ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
لوبیا
لوبیا از مغذی ترین مواد غذایی موجود در طبیعت می باشد. این ماده سرشار از فیبر و پروتئین است و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و پتاسیم را برای بدن فراهم می کند. علاوه بر این شاخص قند خون لوبیا بسیار پایین است و برای مثال شاخص لوبیای سیاه ۳۰ می باشد.
بر طبق مطالعه ای که در مجله طب داخلی JAMA چاپ شده است مصرف لوبیا یک راه حل مناسب برای کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است و خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش می دهد.
کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ دار
کلم پیچ حاوی یک ماده شیمیای به نام گلوکزینولات است که آنزیم هایی را در کبد فعال می کند که مواد سرطانی را خنثی می کند. کلم یک ماده مغذی پرقدرت است چرا که بیشتر از ۱۰۰% نیاز روزانه بدن به ویتامین A و K را تامین می کند. کلم سبز یک سبزی برگ دار دیگر است در مقادیر کمی از آن درصد بالایی از مواد مغذی موجود است.
سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ و برگ چغندر سبزیجات غیر نشاسته ای هستند که شاخص قند خون پایینی دارند و انجمن دیابت امریکا آن ها را در بین ۵ ماده غذایی برتر برای افراد مبتلا به دیابت قرار داده است و مشخص شده است که در کاهش فشار خون نیز موثر هستند.
جو، عدس و سایر غلات
غلات سبوس دار سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبرهای محلول و نا محلول هستند که به سوخت و ساز چربی ها کمک می کنند و در سلامت دستگاه گوارش نیز نقش دارند. افرادی که به صورت منظم جوی پوست نکنده مصرف می کنند کلسترول پایین تری دارند، همچنین غلات سطح قند خون را ثابت نگه می دارند. عدس یک گزینه خوب دیگر است که منبع مناسبی از ویتامین B، آهن و کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین است.
انجمن دیابت امریکا نان گندم کامل آسیاب شده را به عنوان ماده ای با شاخص قند خون پایین و با رتبه ۵۵ و یا کمتر طبقه بندی کرده است. اگرچه انواع دیگر نان گندم ممکن است شاخص متوسطی بین ۵۶ تا ۶۹ داشته باشند. مجله پزشکی PLoS گزارش داده است که مصرف غلات سبوس دار در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.
مشاهده ی
آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس
www.clinic-ideal.ir

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کرایولیپولیز
برای اطلاعات بیشتر در خصوص کرایولیپولیز
لیزرواژینال
(فمی
لیفت) -لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد

کویتیشن-شاک ویو _رادیوفرکانسی
کویتیشن-شاک ویو _رادیوفرکانسی
رژیم
های استاندارد کاهش و افزایش
۴۴۴۸۳۰۷۹
 
 *
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا