مواد غذایی سیر کننده اما کم حجم

به این مطلب امتیاز دهید.

۱- مغزها و دانه‌ها
سالم و اشتها آور؛ مغزها و دانه‌ها از بهترین گروه اسنک ها می باشند. با خوردن دانه‌ها و مغزها در حد متعادل نه بیش از اندازه در هر روز می توانیم جریان خون و وضعیت عضلات خود را بهبود بخشیم.
دانه‌ها و مغزها سرشار از آمینو اسیدی به نام «آرجنین» arginine– می باشند که برای مقابله با بیماری های قلبی، ناباروری، ناتوانی جنسی و بالا بسیار مفیدند. این امینو اسید هم‌چنین دوره‌های ی را تسریع کرده و می تواند سبب تحریک غده هیپوفیز در مغز گردد. غده هیپوفیز ترشح هورمون‌های رشد را بر عهده دارد که ترشح این هورمون‌ها پس از سن ۳۵ سالگی به‌سرعت کاهش می یابد؛ و این بدان معنی است که پس از ۳۵ سالگی با کاهش یافتن ترشح هورمون‌های رشد علائم مربوط به پیری در بدن ظاهر می شوند:
خاصیت الاستیکی خود را از دست می دهد، ماهیچه‌ها تحلیل رفته و ضعیف می شوند از طرفی بافت استخوانی نیز تراکم خود را از دست داده و ضعیف می گردد، قدرت باروری کاهش می یابد و سایر علائم پیری شروع به ظاهر شدن می کنند. بسیاری از مغزها و دانه‌ها منبع خوبی از ویتامینE هستند، آنها هم‌چنین دارای اسیدهای چرب امگا۳- و لیگنن می باشند که می توانند ما را در برابر بیماری های قلبی و هجوم علائم پیری محافظت نمایند.
از انواع دانه‌ها و مغزها می توان: بادام، دانه‌های کنجد، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، پسته، گردو و بادام زمینی را نام برد. البته لازم به ذکر است که خوردن این دانه‌ها و مغزها بصورت خام بهتر است تا شور و تفت داده شده. از خوردن دانه‌ها و مغزهای مانده و کهنه بپرهیزید.
۲- خوردن روازنه یک یا چند عدد سیب
دلایل زیادی برای «روزانه یک سیب خوردن» وجود دارد. تحقیقات انجام شده نشان داده است افرادی که در هفته ۵ سیب یا بیشتر می خورند ریه‌های سالم‌تری داشتند نسبت به افرادی که اصلاً سیب نمی خورند. دانشمندان هم‌چنین تائید کرده‌اند که سیب می تواند به داشتن یک قلب سالم کمک کند. میوه‌هایی مانند سیب که دارای «پکتین» می باشند اگر روزی یک یا دو عدد خورده شوند می توانند سبب کاهش کلسترول خون گردند. پکتین هم‌چنین می تواند به جلوگیری از سرطان روده کمک نماید، سرطان روده یکی از علل شایع مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال می باشد.
۳- انواع توت‌ها
تابستان فصل فراوانی میوه‌های آبدار و گوشتی مانند انواع انگور، و انواع توت‌ها می باشد. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدانها می باشند. پوست این میوه‌ها که به رنگ‌های متنوع قرمز و بنفش و…. دیده می شود غنی از ترکیبات ریبوفلاونوئید و آنتی اکسیدان‌هایی می باشند که سبب کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن می گردند. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان‌های بالقوه‌ای هستند که به کاهش التهاب‌ها کمک کرده و حتی می توانند مؤثرتر از آسپرین باشند!
انواع گیلاس و آلبالو دارای ترکیبات «آنتوسیانین» می باشند که غده پانکراس را برای ترشح هورمون انسولین تحریک می کنند. دانشمندان چینی معتقدند که انواع گیلاس و آلبالو می تواند به بیماران دیابتی کمک نماید. این ترکیبات هم‌چنین با کاهش دادن سطح کلسترول خون سبب حفاظت بدن در مقابل سرطان، آرتروز و بیماری های قلبی می شوند.
۴- آوکادو: مجموعه‌ای از مواد مغذی
در میان بسیاری از مواد مغذی آنتی اکسیدان، گلوتاسیون یکی از آنتی اکسیدان‌های بسیار مهم می باشد که این ترکیب بطور طبیعی در میوه آوکادو (هم‌چنین در گردو، ماهی، مارچوبه) وجود دارد؛ گلوتاسیون از ۳ آمینو اسید به نام‌های گلیسین، گلوتامیک اسید، وسیستین تشکیل شده. گلوتاسیون، سلول‌های ایمنی بدن را کنترل و تنظیم می کند و در مقابل سرطان از بدن محافظت کرده و در دفع سموم از بدن کمک می کند. کمبود گلوتاسیون در بدن می تواند در ایجاد بیماری های دیابت، کبد، قلبی، و هم‌چنین پیری زودرس مؤثر باشد.
آوکادو هم‌چنین منبعی از«ال- سیستین» L-Cysteine می باشد که بدن را در برابر اثرات مضر آلودگی هوا، مواد شیمیایی، تشعشات مضرّ، الکل و سیگار محافظت می کند. این ماده هم‌چنین می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن گردد و بدن را در مقابل بیماری های قلبی محافظت کرده و سبب تقویت عضلات نیز می گردد. این ماده به رشد مو و ناخن نیز کمک می کند.
۵- زرد آلو، ضد پیری
یکی از مواد غذایی مهمی که افراد دره «هونزا» واقع در کوه‌های هیمالیا بسیار مصرف می کنند زردآلو می باشد، مردم این منطقه به داشتن طول عمر معروف می باشند. تحقیق نشان داده است که زردآلو نسبت به سایر مواد غذایی از کاروتینوئید فراوانی برخوردار است. کاروتینوئیدها، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در پیشگیری از بیماری های قلبی مؤثرند و سبب کاهش کلسترول بدِ خون شده و بدن را در مقابل سرطان محافظت می کنند و علائم پیری را به تأخیر می اندازند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا